9. 9. 2012

Gejša a samuraj


... výstava o půvabu žen a cti bojovníků ...




V zaujetí gejší tradicí, které u mě nastalo po přečtení knihy Gejša, jsem pochopitelně musela vidět výstavu Gejša a samuraj na brněnském hradě Špilberk.
Stejně jako mě lákalo vidět kimona, vějíře, ozdoby do vlasů a další nezbytnosti, lákalo Martina omrknutí samurajských mečů a brnění, takže jsem měla tentokrát i doprovod.

Počkali jsme si na hnusný víkend, kdy se nám nechtělo na skály a šli jsme. Cena byla řekněme pro Špilberk normální 90,- za dospělý kus (sprátě netuším, ale bude to méně :)) a stála za to.
Chodbou plnou japonského výtvarného umění, které mě až tak neoslovuje, jsme dorazili do první místnosti – samurajské. Krom dvou kompletních samurajských brnění a hromady katan a dalších mečů je tu k vidění i značně rozsáhlá sbírka záštit na katany – takzvaných cuba. Vystavené předměty doplňují informace o životě samuraje – zajímavé čtení. (Víte, že samuraj se mohl se svojí samurajskou ženou rozvést i pokud moc mluvila? Ajaj :)!)
Zatímco Martin spekuloval, jestli by si všimli, kdyby jim chyběla jedna z vystavených katan :), já jsem zmizela do gejší místnosti.


Zde je vystaveno několik opravdu krásných kimon a pásů obi, které doplňují vějíře, podivné gejší botičky, spony do vlasů a hudební nástroje. Samozřejmě nechybí ani čajové soupravy a „podstavečkové polštáře“ na spaní.
Stejně jako u samuraje je zde popsán život gejši a spoustu věcí okolo nošení kimon, ozdob a čajového obřadu. Toto bylo ještě zajímavější než samuraj – s čímž pochopitelně Martin nesouhlasí :).

No ve zkratce – výstava je zajímavá jak pro ni tak pro něj a užijí si dokonce i děti v japonské dílničce, kde si můžou kreslit, zkoušet psát japonské znaky, vymalovat  obrázky nebo jíst hůlkami bonbóny.
Navštívit ji můžete až do října 2012.

P.S. v nadšení z výstavy jsem po příchodu domů shlédla tento dokument .
Je to z roku 2005 a sleduje patnáctiletou japonskou dívčinu, která se rozhodla stát se Maiko – učednicí na Gejšu. Stojí za to podívat se na všech šest dílů!


Fotky jsou tentokrát pouze půjčené z alba Špilberku, další fotky a informace o výstavě můžete vidět zde

Žádné komentáře: