22. 6. 2017

Všechno, úplně všechno


Autor: Nicola Yoonová
Překlad: Vanda Senko Ohnisková
Nakladatel: Jota
Rok vydání: 2017
Počet stran: 296



Anotace:

Tato originální prvotina vypráví o dívce, která je doslova a do písmene alergická na celý svět. Je zavřená doma, nikam nesmí a skoro nikdo nesmí k ní. Když se ale do sousedního domu přistěhuje nová rodina a s ní i kluk jménem Olly, začíná se odvíjet komplikovaná „lovestory“, která obrátí naruby všechno, úplně všechno, co osmnáctiletá Madeline dosud znala. Neotřelý milostný příběh je zajímavý i svým zpracováním – obsahuje Madelininy deníkové záznamy, poznámky, tabulky, seznamy či ilustrace.

Ahoj. Jmenuji se Madeline Whittierová a jsem nemocná. Moje nemoc je vzácná a málo známá. Jsem totiž alergická na celý svět. Vůbec nevycházím z domu, nebyla jsem venku celých sedmnáct let. Jediní lidé, které vídám, jsou moje máma a ošetřovatelka Carla.

Ale pak se jednoho dne u vedlejšího domu objevilo stěhovací auto. Vykoukla jsem z okna a uviděla ho. Byl vysoký, štíhlý a celý v černém – černé triko, černé džíny, černé tenisky a černá pletená čepice, která mu zakrývala vlasy. Zachytil můj pohled a upřeně se na mě zadíval. Já jeho upřený pohled opětovala. Jmenuje se Olly.

Možná že nemůžeme předvídat budoucnost, ale některé věci přesto předpovědět můžeme. Například to, že se do Ollyho zamiluju, je jisté. A téměř jisté taky je, že to bude katastrofa.

Příběh o bezmezné radosti i nekonečném smutku, které zažíváme, když prorazíme stěny své ulity a kvůli lásce uděláme něco úplně bláznivého (a smrtelně nebezpečného).


Můj názor:

O tom, že začíst se do „Všechna“ je dobrý nápad, mě přesvědčily holky z blogu Svět mezi řádky. Nějaký čas na to se kniha objevila v nabídce recenzních výtisků od Joty. Vzala jsem to jako pokyn vyšší moci, že mě kniha nesmí minout a poprosila o ni. Už na začátku – po pár prvních stranách - jsem věděla, že kniha byla dobrá volba. Tak pěkný a nepřeslazený, byť romantický příběh jsem nečetla už dlouho.

Hlavní hrdinkou a vypravěčkou příběhu je osmnáctiletá Madeline. Není úplně běžná hrdinka podobných knih, protože je takovou čistou, nezkalenou duší. Nikdy nepoznala svět, nebyla ve škole mezi spolužáky – nikdy nevyšla z domu. Všechno zná jen díky internetu, domácím učitelům a knihám. Trpí totiž velmi závažnou a vzácnou nemocí, která jí nedovoluje opustit sterilní prostředí jejího domova. Čas tráví s matkou, která je shodou okolností lékařka, což je docela praktické, a nebo se svojí ošetřovatelkou Karlou. Jednoho dne ji přiláká k oknu zvuk stěhovacího vozu. Do vedlejšího domu se nastěhuje nová rodina a od té chvíle už pro Maddy nic nebude stejné, poklidné a bezpečné, jako tomu bylo dosud.

Starším dítětem oné nové rodiny je Oliver. Olly. Madeline zaujme na první pohled, černým oblečením, pohybovým nadáním parkouristy a taky tím, že v jeho rodině se nezdá být úplně všechno v pořádku. Olly se ale staví k problémům odvážně. Možná díky tomu, čím si musí procházet je takový, jaký je – odpovědný, odhodlaný se postavit za ty, na kterých mu záleží.

Že tihle dva budou středobodem příběhu není těžké uhodnout už při jejich prvním – no ne snad úplně setkání, prostě kontaktu přes okno. To jejich navazování přátelství bylo milé, vtipné a bavilo mě to. Vztah se vyvinul postupně a věrohodně a vlastně se Maddy vůbec nedivím :). Krom běžného vyprávění Madeline, pokud se vůbec dá její život nazvat běžným, tu bylo i něco navíc. Zápisky z jejího deníku, obrázky a to hlavní – chatové konverzace s Ollym. Při čtení chatovek jsem si sice připadala trochu jako nezvaný šmírák, ale bavilo mě to. Bylo to takové zvláštní oživení, navíc, jak jinak by si povídali, když Maddy nemohla vyjít z domu. Všechny tyhle graficky odlišné části dělaly příběh ještě zajímavější a opravdovější, než kdyby byl prostě jen vyprávěn.

V knize bylo všechno. Byla milá, poutavá, vtipná. Bylo v ní kouzlo první lásky, i když v trochu extrémní situaci. Byla v ní nemoc a holka, která se odmítala nechat zlomit. Její optimismus a povahu jsem musela obdivovat. Líbilo se mi to, jak měla ráda knížky. Byla to jedna z mála věcí, kterou Maddy ve svém domácím vězení měla. Byla velmi statečná, ačkoliv měla hodně hořký osud, který mi před koncem knihy zhořknul ještě víc. Tolik jsem jí přála všechno, úplně všechno dobré. Život, svět, Ollyho…

Paní autorka našla způsob, jak popsat lásku nesmírně něžným a půvabným způsobem. Obešla se při tom bez veškerých klišé a kýčů a stokrát ohraných slov, které v podobných knihách bývají časté. Pokud se přece jen některý zmíněných prohřešků objevil, dokázala jsem ho v příběhu nevnímat a jen jsem si užívala čtení. Celý text je velmi jemný, plný naděje a lásky, touhy po životě a budoucnosti. A taky o věcech, které normálním lidem připadají běžné, ale pro Madeline byly zázračné. Díky tomu jsem si připomněla, že zázračné opravdu jsou.

Délka příběhu se mi zdála být tak akorát, i když bych si přála číst o Madeline déle. Cokoliv navíc už by bylo zbytečně. Paní autorka odhadla délku skvěle a podařilo se jí vyhnout sáhodlouhým stranám, na kterých by se nic nedělo, kdyby se pokoušela příběh natahovat. Takto jsem se dozvěděla vše potřebné, získala sympatie k Maddy i Ollymu, držela jim palce a nakonec i zírala s otevřenou pusou a vztekem na to, co všechno je možné, co se to stalo…

Od knihy jsem očekávala lehčí dívčí románek. Ani ve snu jsem nebyla připravená na to, jak propracovaná kniha se mi dostane do rukou. Paní autorka umí se slovy doslova kouzlit a překlad tomu skvěle napomáhá. Originál jsem nečetla, takže neumím posoudit případný rozdíl, ale věřím, že v angličtině bych si knihu tolik neužila. Přistihla jsem se, že některé věty i odstavce čtu několikrát, abych si pořádně užila myšlenku, která se mi zdála hluboká a významná. A že jich bylo! V na první pohled typické jangadultovské zápletce se ukrývalo netypické dílo, velmi svěží a originální.

Holky a dámy, vůbec neváhejte! Tohle je totiž krásné čtení na léto. Bude se líbit každé, která chce romantický ale přes to i duchaplný příběh. Něco víc, než bývá běžné v podobných knihách, ale zároveň i stejně krásný zážitek.

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Jota. Knihu si můžete koupit tady.




Pokud už šetříte peníze na dovolenou, ale knihu stejně chcete, tady vám poradí, kde ji mají za nejmenší peníz :)


5 komentářů:

Miamo řekl(a)...

Nemohu než souhlasit. Tahle kniha mě neskutečně zasáhla.

Míša - Knižní deníček řekl(a)...

Už nad ní váhám nějaký ten pátek. Jdu do ní, pěkná recenze :-)

Nikolaoss řekl(a)...

Děkuji oběma za komentář. Taky jsem dlouho váhala, ale nakonec jsem byla ráda, že jsem ji přečetla :)

Knižní svět řekl(a)...

Tahle kniha se mi moc líbila, vůbec jsem nečekala, že mě tak chytne :D pěkná recenze :)

Nikolaoss řekl(a)...

Díky :) taky jsem nečekala, že to bude něco víc, než jen příjemné oddechnutí.