13. 11. 2017

Devět dní


Autor: Zuzana Strachotová
Série: Devět dní (1. díl)
Nakladatel: FANTOM Print
Rok vydání: 2017
Počet stran: 342



Anotace:

Věřit a nepochybovat. Lee Parker věří, Sera Trantorová věří – pouze každý něčemu jinému. Vleklé války nejen že měly fatální dopad na tvář přírody, ale rozdělily lidstvo na dva nesmiřitelné tábory. Životním krédem kněžích je askeze. Hlavními hodnotami jsou čistota, zbožnost a také absence citu. Proti této nesmyslné víře stojí Povstalci, kteří bojují za návrat původního světa. A jejich přesvědčení je neméně houževnaté, jak brzy na vlastní kůži pocítí Parker, nejlepší voják z elitní jednotky Jestřábů a vykonavatel kněžské vůle, který má jasný úkol: přivést do Citadely Povstalkyni Seru živou. Ovšem ani Seřiny pevně vštěpované morální zásady nezůstanou ušetřeny tvrdé zkoušky. Brzy však oba shledají, že uprostřed nezmapované divočiny budou muset čelit novému nebezpečí – záhadnému atmosférickému jevu známému jako Růžová bouře, z jejíchž purpurových blesků dosud nevyšel nikdo živý. Budou Sera s Leem první a budou to ještě vůbec oni? Otočil se snad svět naruby, nebo byl takový i předtím? Dva úhly pohledu, dvě přesvědčení. A pravda ukrytá někde úplně jinde.

Můj názor:

Kniha Devět dní mě zavedla do budoucnosti, ve které je svět zpustošen válkami. 
Lidstvo přežívá ve městech kontrolovaných hlavním městem Citadelou a zcela ovládaných Konsiliem kněží. Totalita je naprostá. Náboženství řídí vše od oblékání, jídla, chování, sexu, názorů, myšlení... Zakázaná je spousta věcí: veškeré umění, hudba, kontakt se zvířaty, opuštění města... Jakékoliv odchylky od nařízeného chování jsou velice přísně a bezohledně trestány a Boží zákon je tvrdě vynucován inkvizitory a armádou. Takový je život v každém městě v celé Sabrii.
Je tu ale ještě druhá, méně početná komunita lidí, kteří chtějí normální život. Takový, jaký byl dřív, svobodný, plný zpěvu a s možností vlastní volby a názorů. Tito rebelové žijí v divočině v bývalé vodní elektrárně, které říkají Blok. Od měst jsou odděleni protolesem plným divokých zvířat, do kterého se měšťáci neodváží – ani nesmějí. Povstalci bohužel nedisponují ani tím minimem technických vymožeností a léky, jako citadelané a tak občas pořádají loupeživé nájezdy na města, aby získali, co potřebují.

Při těchto akcích dochází ke střetu dvou kultur, které se nesmiřitelně nenávidí a pohrdají sebou navzájem. A při jednom takovém přepadu se taky setkají dva hlavní hrdinové: Sera Trantorová a Lee Parker.
Zatímco Sera je povstalkyně, Lee je úplně jiný případ. Je členem elitní bojové jednotky agentů zvané Jestřábi. On sám je jedním z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší. Ona je emocionální, on chladně kalkulující. Ona bojuje o život, on chce splnit úkol. Nikdy neselhal a neselže ani teď, když má chytit ji...

Při útěku a pronásledování se dostanou hluboko do protolesa a od možnosti návratu je odřízne obávaná Růžová bouře. Chtě nechtě tedy musí spolupracovat. Ocitnou se totiž na celých devět dní zabarikádovaní v jeskyni. Spojuje je jediné - touha přežít bouři. Rozděluje je vzájemné pohrdání a nenávist povstalce a vykonavatele Boží moci..

 
Zdroj

Sera je mladá dívka, na kterou už toho život stihl naložit více než dost. Poznala jsem ji, když prchala o život do divočiny protolesa s Leem Parkerem v patách. K srdci mi ale přirostla až mnohem později, až když jsem ji poznala víc, protože jako velitelka skupiny povstalců mi moc neseděla. Byla celkově hodně emocionální a to mě někdy rušilo, i když v situacích, kdy plakala nebo panikařila, to bylo více než pochopitelné a logické. Překvapivě byla ale příjemně přímočará a nedělala si žádné iluze o světě ani o lidech. Nebyla typickým prototypem hrdinky, i když dokázala být i statečná a jednat rázně. Zároveň byla i žensky křehká a přirozená.
Lee Parker. Co o něm říct? Omlouvám se Seře, ale to on byl pro mě hlavní postavou. On prošel největší změnou. Ze špičkového profesionálního vojáka z elitní skupiny zabijáků a agentů, se stal člověk, který samostatně myslí a rozhoduje se. V jeho společnosti mi bylo dobře už od začátku. Jeho chladná maska navenek nebyla to, co si nosil v sobě a tenhle rozpor mi připadal přitažlivý. Navíc byl mužem, který si dokáže poradit v každé situaci, nastavený na to, aby našel řešení i tam, kde zdánlivě žádné není. Nebudu zastírat, že se mi to u hlavního hrdiny líbí.

Ve vyprávění se střídají tihle dva, takže jsem se na konkrétní situace podívala z jeho i jejího pohledu. Obzvlášť ze začátku to bylo zajímavé, jak jeden malý okamžik vypadal rozdílně. Nejdříve jsem si říkala, že má paní autorka dobře nakročeno na klišovité okamžiky, to když zavřela svoje hrdiny na celých devět dní do jeskyně, ale musím říct, že mě příjemně překvapila. V příběhu pochopitelně dojde i na city, ale jsou zpracovány takovým způsobem, že jsou uvěřitelné a nepřehnané vzhledem k situaci. Nebude tak zklamán ani čtenář, který lásku očekával, ani ten, který si na romantiku nepotrpí.

Zdroj

V knize obzvlášť vyčnívají skvěle zvládnuté bojové scény, které jsou nesmírně akční a zároveň dobře propracované a uvěřitelné. Zjistila jsem, že paní autorka toto konzultovala s odborníkem na bojové umění. To byl dobrý tah. Akčním scénám to neuvěřitelně prospělo a dodalo jim to na opravdovosti a věrohodnosti. Také mě zaujalo zajímavé prostředí v přírodě okolo Citadely, a když už jsme u té Citadely, nelze nezmínit totalitářský režim kněží, který paní autorka stvořila. Pro knihu postapokalyptického typu je to ideální nápad na uspořádání společnosti a i tady to skvěle vyšlo. Otec představený Felebius byl pak krásnou ukázkou nenápadného manipulátorského diktátora a uzurpátora neomezené moci, který se spokojeně halí do náboženského hávu. Myslím, že v dalších dílech bude pro Leeho a Seru důstojným protivníkem.

Kniha si zaslouží chválu, protože je psaná velice čtivě a svižné. Nudit se u ní není možné a odložit ji už vůbec ne, zvláště od přibližně poloviny. Postavy jsou vymyšleny tak, že mi na nich záleželo a zajímal mě jejich další osud. Napínavé okamžiky jsou vystavěny přesně tak, aby se mi nezdály přitažené za vlasy. Hrdinové nejsou nezranitelní, dělají chyby a také se z nich musejí sami dostat bez zásahu neuvěřitelné náhody a štěstí. Nicméně několik velmi malých výhrad ke knize přeci jen mám. Byla jsem trochu překvapená, když Leemu na začátku ujela myšlenka, že kněží jsou fanatici. Pokud by absolvoval takové vymývání mozku, jaké by bylo pro elitní jednotku pravděpodobné, nemělo by ho něco takového ani napadnout. Nebo při nejmenším ne hned na začátku.
Další zádrhel spatřuji v tom, že dva hlavní hrdinové se k sobě chovali příliš záhy až nepřiměřeně slušně. Bylo to sice vysvětleno. Ze strany Leeho důvodem dovést ji zdravou a nepoškozenou. Jenže chyběl tam takový ten vnitřní chlad a odstup, který bych si v případě nepřátel, byť dočasně okolnostmi nucených pobývat spolu, představovala. 
Zdálo se mi, že nepřátelství je sice řečeno – často a důkladně, ale ne už tak docela prožito – připadalo mi, že hrdinové o tom oba pořád mluví, ale uvnitř nich to není tak jednoznačné. Zvlášť, když přihlédnu k tomu, že je vzájemné nenávisti učili už od mala. Překvapilo mě, že Sera uvažuje nad tím, jaké by bylo ho políbit. Takovýto nápad také vzešel trochu předčasně – i když, je to přece jen ženská a my občas uvažujeme trochu divně :). Navíc chápu, že změna jejich postoje k sobě navzájem byla podstatná pro děj.

Zdroj

Popisy bojů, akce a zápletka - naprosto precizní. Vymyšlený svět – paráda. Náboženství – luxus. Jen ty emoce hlavních hrdinů a jejich postoje se mi měnily nečekaně a místy jsem měla pocit (hlavně u Leeho) že bezdůvodně. Důvody jsem sice pochopila zpětně, ale byla bych si raději přečetla postupně, jak na změnu názoru došel. Vždyť se nejednalo o lehká rozhodnutí. Musel jít úplně proti celému dosavadnímu stylu života, víře a přesvědčení.

Tyhle výhrady jsou ale opravdu drobnosti zachycené v několika málo větách na začátku knihy. Jinak je to příběh, co stojí za přečtení a mně se četl skvěle. Jsem ráda, že se něco takového zrodilo u nás doma, že si to můžu přečíst v originále tak, jak paní autorka zamýšlela svůj příběh říct. Na druhou stranu, napsat to někdo „za mořem“, nejspíš by už byla v jednání práva na film. Takhle se budu muset spokojit s tím, že se ještě dočkám pokračování a doufat, že to bude brzo.

Knihu si určitě pořiďte. Tady bych vůbec neváhala. Bude se líbit starším i mladším, holkám i klukům. A jako bonus, než se definitivně rozhodnete o koupi, se můžete mrknout na stránky, které paní autorka pro svoji knihu připravila. Najdete je zde a stojí to za to.


Za poskytnutí recenzní kopie moc děkuji Palmknihám. Devět dní do vaší čtečky si můžete pořídit zde.


Žádné komentáře: