7. 2. 2018

Umění přežít


Bůh pomáhá těm, kdo si pomohou sami.

Autor: Laurence Gonzales
Překlad: Jakub Futera
Nakladatel: Jota
Rok vydání: 2018
Počet stran: 320



Můj názor:

Tak obrovská zvědavost, která mě táhla k téhle knize, to se jen tak nevidí. Už jen samotný název je pro mě neskonale přitažlivý. Usmálo se na mě štěstí a podařilo se mi vybojovat recenzní výtisk. Nemohla jsem se dočkat, až se došourá pošťák s balíkem a doufala jsem, že nezahyne v závěji. Byla by to ironie, zrovna s touto knihou v brašně :)

Pan autor nasadil už z počátku laťku vysoko tím, že zahájil vyprávění událostmi na letadlové lodi. Za temné noci na ni přistávali stíhací piloti a jejich život a zdraví viselo doslova na několika vteřinách a pár metrech. Myslela jsem, že pan autor byl pouhým pozorovatelem, ale chyba. On sám byl dříve pilotem stíhaček. Vášeň pro létání zdědil nejspíš po svém tátovi, který byl za války pilotem bombardéru. Dokonce ho sestřelili, ale on dokázal přežít takřka nemožné. Právě tady začíná fascinace pana autora přeživšími.

Příklad jeho otce a dalších lidí, kteří přežili neuvěřitelné situace, nutí pana autora se ptát: Co je to něco? To, co dokáže odlišit člověka, který boj o život vzdá od člověka, který přežije? A já jsem jeho zaujetí sdílela. Co to je? Kde se to v lidech bere?

Kromě pilotů jsou v knize uváděni i další lidé – dost často sportovci, kteří se dostali do situace, v níž museli bojovat o holý život. Asi nikoho nepřekvapí, že dost z nich jsou horolezci, vodáci případně námořníci a různí turisté a nejčastěji ti, kteří se pohybují v horách, ať už v létě nebo v zimě. S oblibou adrenalinových sportů a sportů v horách a turistiky se do nebezpečí života dostává čím dál více lidí. Cílem této knihy se tedy zdálo být připravení hazardérů na to, co je může čekat. To by bylo ale velké zjednodušení, které si kniha nezaslouží. Přinesla mi totiž mnohem víc.

Události, jež nazýváme "nehodami", se většinou jen tak pro nic za nic nepřihodí. Neexistuje žádná síla, která je sama o sobě způsobí. Lidé sami tvoří systém, díky němuž se neštěstí stanou. I tak se velice dlouho nemusí stát vůbec nic.
Pan autor má úžasný talent pro vylíčení dramatické situace, která se lidem přihodila, a díky ní se dostali do život ohrožující hrůzy. Někdy se zdálo, že se jedná o zdánlivé banality, jako je zabloudění v národním parku, doslova kousek od civilizace nebo v zimním lyžařském areálu. Jenže i pár kilometrů od chaty můžete snadno přijít o život. Jiné situace byly dost děsivé sami o sobě. Pro mě obzvlášť ty horolezecké, protože tento sport mám ráda. A když tak člověk ví, o co jde, je ještě děsivější číst o tom, jak se blíží katastrofa, protože víte, co se může stát a co se stane. 
Nejhorší pro mě byly události, které se staly na moři. Představa gumového člunu na nekonečné vodní pustině je pro mě sama o sobě k nepřežití. Pád letadla do džungle byl také docela děsivý, a to, co dokázala přeživší, doslova neuvěřitelné. Dokonce jsem našla i stránky věnované přeživším z 11. září. Navíc z knihy nevyplývalo, že sebelepší přípravou, kterou se nevyplatí podcenit (!), si nutně můžete pomoci od nehod. Nehody se prostě stávají. Sto krát to vyjde, po sto prvé ne.

Když říkáme "nejzkušenější", často tím myslíme někoho, komu všemožné blbé přehmaty v minulosti prošly víckrát než ostatním.
Po té, co mě pan autor uvedl do děje vylíčením nehody, popisoval, jak to přišlo, že někdo přežil. Dokonce měl k dispozici i informace přímo od konkrétních lidí, kteří mu popsali situaci den po dni, jak se cítili, na co mysleli, jak si poradili. Mluvil se záchranáři v horách, se správci národních parků, vůdci kurzů přežití  - prostě se všemi, kdo mohli poskytnout jakoukoliv stopu k tomu jak nehodě předejít a když už tak jak přežít. Dalšími pomocníky při bádání po „genu přežití“ byli neurologové, díky nimž jsem poznala fungování mozku a psychiky člověka v život ohrožujících situacích, strachu a stresu. 
Postupně se přede mnou skládala mozaika toho něčeho, co dělí přeživší od mrtvých. Ty co bojují od těch, kteří to vzdají. A tyhle věci se na stránkách otevíraly velmi čtivým a zajímavým způsobem. Pan autor zbudoval fantastickou atmosféru. Téměř jako bych četla román, až na to, že příběhy se staly a kniha byla vlastně naučnou knihou. Postavám v knize jsem fandila, už jen proto, že jsem věděla, že se jedná o skutečné lidi.

Možná jsem byl až moc dobře proškolený. Podlehl jsem uvažování, které je mezi hasiči úplně běžné: To dáš! Přitom náš instruktor nám celou dobu bušil do hlav: Když si nejste něčím jistí, nedělejte to.
Upřímně musím říct, že jsem si nemyslela, že se doberu nějakých konkrétních odpovědí, ale k mému překvapení ty důležité prvky vyplývaly už z textu samotného. Na konci sice ještě bylo shrnutí v bodech, ale to už byla jen třešnička na dortu. Všichni přeživší totiž měli něco společného. Tedy samozřejmě kromě té trochy štěstí. 
Bohužel ale v knize není jedna zásadní odpověď, která v ní ale ani být nemohla, i když se ta otázka vynořovala skoro pořád: Dokázala bych to já? Jen doufám, že se o tom nikdy nebudu muset přesvědčit na vlastní kůži.

Tuto knihu doporučím každému, kdo se zajímá o psychologii člověka v krizových situacích. Pokud jste sportovec nebo člověk, co se často pohybuje v přírodě, bude zajímavá i pro vás. Pomůže vám najít způsob, jak zvládnout strach v obtížné situaci a vydržet stres s tím spojený. Skvělá bude i pro ty, kdo si chtějí jen přečíst zajímavé a děsivé příběhy, které se staly, a chce poznat opravdové hrdiny, kteří vybojovali vlastní život. Z přílišné naučnosti nemusíte mít strach. Pan autor vše podal opravdu velmi zajímavě a čtivě, bez zbytečné senzačnosti.

Za poskytnutí recenzní kopie moc děkuji nakladatelství Jota. Knihu můžete koupit zde.






Den po dočtení téhle knihy zemřel jeden z dvoučlenného týmu horolezců na Nanga Parbat. Jeho spolulezkyni zachránili členové další expedice. Jemu chybělo štěstí…


Anotace:

Kdo přežije, kdo zemře a proč. Pravdivé příběhy o zázračných přežitích i náhlých úmrtích. 

Za deset let od svého prvního vydání přispěl bestseller Laurence Gonzalese nejen k záchraně mnoha lidí v těch nejodlehlejších pustinách, ale i k ozdravným změnám v životech bezpočtu běžných čtenářů. Kombinace dobrodružného vyprávění, vědeckých poznatků o přežití a praktických rad pomohla lidem – od nejvýznačnějších byznysmenů přes armádní důstojníky a pedagogy až po lékaře psychiatry – pochopit, jak účinněji zvládat stres, vyhodnocovat rizika a rozhodovat se pod tlakem.
Příběhy mnohdy až neuvěřitelné jsou rámovány zázračným přežitím autorova otce při letecké katastrofě na konci druhé světové války. Muž, který měl zahynout, ale nestalo se tak, stál u zrodu neskonalé touhy svého syna přijít na kloub otázce, na niž se jen těžko hledá odpověď – proč někdo přežije a někdo ne. V novém vydání Laurence Gonzales přibližuje v předmluvě, jak může kniha čtenářům pomoct překonávat i ty nejtěžší životní překážky. Jeho poutavé vyprávění jistě osloví, poučí a motivuje celou novou generaci čtenářů.


2 komentáře:

Aires řekl(a)...

Povedená recenze :) O knize slyším poprvé, ale nevypadá vůbec špatně :) Jako taková odbočka od mých obvyklých žánrů by to mohlo být hodně zajímavé :)

Nikolaoss řekl(a)...

Děkuji za přečtení a komentář :) jestli se k ní někde dostaneš, tak ji určitě zkus. Já jsem se od ní vůbec nemohla odtrhnout.