10. 1. 2018

Zahrada nesmrtelnosti - série


Autor: Lauren DeStefano
Knihy v sérii: Past (1. díl), Horečka (2. díl)
Překlad: Emílie Harantová, Milena Pellarová
Nakladatel: Fortuna Libri
Rok vydání: 2012
Počet stran: 368, 352




Můj názor:

Obě knihy jsem si pořídila kdysi dávno v levných knihách a pak jsem na ně s úspěchem zapomněla. Dostala jsem se k nim až teď a ani jsem netušila, o čem vlastně budou. Jen jsem po nich sáhla v rámci závazku, že přečtu co nejvíce knih, které tu mám už dlouho nepřečtené a jsem ráda, že právě Past a Horečka mě tak příjemně překvapily.

PAST (1. díl)

Svět, který se mi představil v této sérii, je dost ošklivé a bezútěšné místo. Jsme kdesi v budoucnosti v severní Americe. Lidstvo se v důsledku genetických experimentů, které měli zajistit dokonale zdravé děti, ocitlo před obrovským problémem. Děti jsou sice zdravé, jako řípy, ale umírají velice brzo na podivný virus - dívky ve dvaceti letech a chlapci o pět let později. Jediní staří lidé jsou příslušníky takzvané První generace. Jsou to ty děti, které se narodily po genové manipulaci a jejich potomci za to platí předčasnou smrtí. První generace se zoufale snaží najít lék.

To ale není jediný problém současného světa. Protože mladí lidé umírají tak brzo, jsou ulice plné sirotků. Chudoba mezi běžnými lidmi je obrovská a děti se protloukají, jak umí – prací v továrnách, žijí v sirotčincích, odkud je mohou koupit boháči jako sluhy. 
Příslušníci bohatých vrstev si žijí v přepychu, ale smrt se jim také nevyhýbá. Bohatí synkové si kupují mladé ženy od Náhončích, kteří je chytají na ulicích a prodávají jako manželky nebo prostitutky. Stát se manželkou nemusí být zase tak hrozný osud. Dívky žijí v bohatství a luxusu spolu s dalšími spolumanželkami a jejich jediným úkolem je rodit děti.

V prvním dílu série jsem poznala hlavní hrdinku, šestnáctiletou Rein Elleryovou. Měla tu smůlu, že se narodila jako příslušnice druhé generace. Má tedy před sebou pouhých dvacet let života, že kterých jí zbývají už jen čtyři. Bohužel se stane obětí únosu. Je polapena Náhončími, kteří ji prodají jako manželku pro syna významného vědce-lékaře. S dalšími dvěma ženami je odvezena do jeho sídla a chystá se svatba. Brzo po svatbě umírá první manželka paní Rose a Rein, jak se zdá, je určena k tomu, aby zaujala její místo. Její budoucí manžel Linden Ashby není zase tak nepříjemný člověk, o to horší je ale tchán pan Vaughn. Ve skutečnosti je to on, kdo řídí vše co se děje v domě a hlavně tráví celý den ve sklepních laboratořích, kde pátrá po léku na virus…

Rein mi připadala svým chováním a myšlením mnohem starší než šestnáct let. Ale paní autorka pro to měla dobrý důvod. Vlastně mi to přišlo i logické vzhledem k podmínkám, ve kterých žila a uspořádání světa, které paní autorka vymyslela. Protože poznala svobodu a kdesi ve světě žije její bratr, je Rein odhodlaná z domu uprchnout. Její spolumanželky to ale vidí jinak. Devatenáctiletá Jenna nemá kam jít a je smířená s tím, že v domě dožije až do osudné dvacítky. Mladší dívka, čtrnáctiletá Cecily, je s osudem spíš nadšená a vyhovuje jí.

Kniha není právě akčním dílem, ale příběh v ní je skvělý. Paní autorce se podařilo vymyslet svět, který je neskutečně zajímavý a problémy v něm se snadno mohou stát realitou. Trochu mi to připomíná Příběh služebnice, jen pro o něco málo mladší čtenářstvo. 
Protože příběh vypráví hlavní hrdinka, viděla jsem vše v domě jejíma očima. A ona vidí tu realitu zlaté klece, ve které musí žít. Nepatří k těm, co by se dali snadno zblbnout zlatým pozlátkem a podřídili se bez odporu. Mohla jsem díky ní sledovat pravdivý obraz skutečnosti, manipulace a lži pana Vaughna, naivitu a dobrotu Lindena i život služebnictva v domě. 
Vzhledem k tomu, že se kniha odehrává celá v sídle Ashbyových, nelze očekávat příliš napětí a zvratů, ale přece jen se nějaké dramatické situace najdou. Nakonec by ale ani nebyly potřeba. Sledování života tří manželek, jejich chování postojů a změn osobností v důsledku událostí, by samo o sobě stačilo na perfektně čtivou knihu.

Paní autorka si s vykreslením postav pohrála do nejmenších detailů a jejich vývoj byl velmi opravdový. Život, který vedly dívky před únosem, ovlivnil jejich postoj k současnému manželství a každá k němu přistupuje trochu jinak a má v něm jinou roli. O žádné se ale nedá říct, že by působila uměle. V příběhu se ani nedal využít klasický vztahový trojúhelník. To si paní autorka pojistila tím, že Linden je vynuceným, byť sympatickým, manželem, kdežto sluha Gabriel, to už je jiná. Lehkou romantickou linku tedy příběh nepostrádá.

Celá kniha se čte opravdu velmi dobře. Nedá se sice říct, že by byla úplně nepředvídatelná, ale o to tu vůbec nejde. Její hlavní kvalitou je skvěle zpracovaný svět, zajímavé hrdinky s různými životními postoji a zkušenostmi vržené do stejné situace a psychologie postav. Paní autorka píše skvělým stylem, který mi sedl už od první kapitoly. Dokázala mě zaujmout a přimět k tomu, abych knihu neodkládala a dočetla ji tahem.
Dokonce se mi zalíbilo i grafické zpracování uvnitř knihy. Strohost těch jednoduchých geometrických obrazců okolo čísel kapitol k příběhu sedí.
Prvnímu dílu série nemám co vytknout.



HOREČKA (2. díl)

POZOR! Může obsahovat spoilery k prvnímu dílu.

Zatímco první díl plynul spíš v poklidu a středem všeho byl život a mysl hlavní hrdinky a spolumanželek, druhý díl série je už podstatně akčnější. 

Od počátku bylo jasné, že se Rein podaří ze zlaté klece Ashbyova sídla uprchnout. A samozřejmě s sebou vzala i Gabriela, protože bez toho by to prostě nebylo ono. K jejich smůle jim ale čerstvě nabytá svoboda moc dlouho nevydrží a dostanou se snad do ještě horších potíží. Nejen, že je venku leden, takže zima až praští, ale také je jim v patách jejich největší nepřítel, pan Vaughn. Chce Rein zpět, protože ona může být jeho klíčem k nalezení léku na virus a když ne, tak alespoň zajímavým pokusným objektem…

V druhém díle série paní autorka nasadila výběr trochu akčnějších scén. Není divu, protože oba hlavní hrdinové prchají ze sídla Ashbyových. Svět v knize ale není zrovna přátelským místem k životu. Gabriel, vytržený z pohodlného života, ve kterém žil už od devíti let, je zprvu zaskočen. Zlobí se na Rein, ale zůstává s ní. Rein má trochu pochybnosti proč vlastně, ale pořád doufá, že až se jim podaří najít jejího bratra, budou mít s Gabrielem dost času přijít na to, co je spojuje a co k sobě cítí.


Paní autorce se podařilo udržet v příběhu to, co mě bavilo na prvním dílu a zároveň udělat druhý díl o něco živější. Byl to celkem rozdíl oproti pomalým dnům v Ashbyho sídle. Svým hrdinům házela klacky pod nohy opravdu vytrvale, ale pořád se držela v mezích uvěřitelných pro svět, který stvořila. Kniha byla poměrně napínavá a na konci došlo k zajímavému zvratu událostí. O to více mě mrzí, že třetí díl se již neplánuje překládat. 

I tak ale stály knihy za přečtení. Nepočítejte ovšem s tím, že dostanete to, na co jste si u YA knih zvykli. Tahle série je jiná. Není tak narvaná akcí, nemá vyloženě strhující děj, ale pokud jí dáte šanci a necháte pocity hrdinů v knize přitéct až k sobě, najdete tu hodnotu, kterou text má. Vžijte se do toho světa a čtení si užijete.


Anotace:

Co kdybyste se dozvěděli, kdy – na den přesně – zemřete?
Díky moderní vědě se každá lidská bytost stává tikající časovanou genetickou bombou. Bezohledné manipulace s genetickými informacemi způsobí, že muži se dožívají pouze dvaceti pěti let a ženy dokonce jen dvaceti. V této bezútěšné době jsou mladé dívky unášeny a nuc
eny žít v polygamním manželství, aby odvrátily hrozbu, že lidstvo vymře.
Tento osud čeká i šestnáctiletou Rein Elleryovou. Je unesena, aby se stala jednou z vyvolených nevěst a vstupuje do světa bohatství a privilegií. Přestože její manžel Linden k ní chová opravdové city, jediným cílem Rein je útěk – chce najít svého bratra-dvojče a vrátit se domů. Ale Rein se musí vypořádat s více problémy, než jak znovu získat svobodu. Lindenův excentrický otec je odhodlán najít protilátku na genetický virus, díky kterému mu hrozí ztráta syna, i když to znamená jít přes mrtvoly, aby prověřil své experimenty…



4 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Na knihy jsem kdysi dávno :) také v LK koukala. Nakonec jsme si je domů neodnesla, což možná byla chyba. :))

Nikolaoss řekl(a)...

Možná někde ještě k sehnání budou, třeba na bazáči nebo na půjčení v knihovně. Jen je škoda chybějícího třetího dílu. Díky za komentář a přečtení.

Aires řekl(a)...

Skvělý článek :) Sérii jsem četla před pár lety a docela mě bavila :) Od té doby jsem už objevila lepší knihy, ale tenkrát mě bavila. Dokonce jsem i přelouskala třetí díl v originále, čte se jednoduše, jen mi přišlo, že autorka nevěděla jak si s tím závěrem poradit. Škoda že nevyšel i v češtině :)

Nikolaoss řekl(a)...

Teda, teď jsi mě nalákala :) Jestli není třetí díl složitá angličtina, tak se do toho asi taky pustím. Říkala jsem si možná už při čtení druhého dílu, že první by klidně stačil, ale po přečtení druhého mě ten třetí láká :) Lepších knih jsem objevila taky hodně, ale tohle mě nějakým zvláštním způsobem bavilo. Díky za komentář a přečtení.