26. 5. 2018

Černá díra


Tajemná hrozba z minulosti se naplňuje...

Autor: Yrsa Sigurdardóttir
Série: Freyja & Huldar (2. díl)
Překlad: Ondřej Duha
Nakladatel: Metafora
Rok vydání: 2018
Počet stran: 352



Můj názor:

Knihou Černá díra pokračuje série Freyja & Huldar známé autorky Yrsy Sigurdardóttir. 
Vzhledem k tomu, že první díl, DNA, mě nadchnul (článek zde), asi nikoho nepřekvapí, že ten druhý jsem si nenechala ujít. A zdál se mi dokonce lepší, než ten první.

Znovu jsem se zde setkala s psycholožkou Freyjou a policejním detektivem Huldarem. Jejich aktuální situace není ale moc růžová. Předchozí případ, na kterém ti dva spolupracovali, se trochu pokazil a tak byli oba kariérně potrestáni. Z Freyji je řadová psycholožka a její místo ředitelky Dětského domu převzala jiná. Huldar přišel o svoje místo vedoucího oddělení vyšetřování a teď dostává jen úkoly, o které nikdo nestojí a kolegové se mu vyhýbají, jak jen můžou.

Příběh začíná zajímavým školním projektem. V jedné islandské základní škole byla před deseti lety uložena časová kapsle s texty tehdejších deváťáků. Děti psaly, jak si představují rok 2016, co se podle nich stane, jak budou žít lidé. Jeden vzkaz je ale hodně zvláštní, až skoro děsivý:

„V roce 2016 umřou tihle lidi: K, S, BT, JJ, SV a I. Nikomu nebudou chybět a mně už vůbec ne. Nemůžu se dočkat.“

Myslel to ten chlapec vážně? 
Ředitel školy si vzpomíná, že to byl velmi problémový žák ze sociálně slabé a problémové rodiny a tak kontaktuje policii, aby vše raději prověřila. Případ dostane na starosti Huldar, který je tak trochu v nemilosti po ne úplně vydařeném zakončení minulého případu. Hodí mu proto na krk právě prověření onoho dětského vzkazu. Jednak to považují za planou hrozbu - pouhý dětský žert a taky mají závažnější problémy. Celé oddělení pátrá po člověku, kterému patřily uťaté ruce, co se nedávno nalezly plovoucí ve vířivce. 
A že ruce nebudou jediné nalezené kousky, na to si můžete už dopředu vsadit…

Yrsa je skutečně skvělou vypravěčkou a mistrnou tvůrkyní té pravé thrillerové atmosféry. Dokáže vykouzlit napětí, zvědavost, znechucení, zděšení a zároveň věrohodné mezilidské vztahy, které se potýkají s reálnými problémy. Její postavy i zápletky jsou uvěřitelné, i když motiv a z něj vyplývající jednání pachatelů zločinů se může zdát duševně zdravému jedinci zrůdné. Ono je zrůdné! Nemůžu se zbavit dojmu, že všechny postavy jsou tak trochu nenormální :) počínaje těmi lehce praštěnými až k psychopatům a těžce úchylným jedincům.

To, co odstartovalo všechny další události v knize, byla opravdu noční můra. Zdálo se mi to daleko horší než předchozí díl už proto, jakým hrozným způsobem bylo ublíženo oběti - malé holčičce. 
Když postupně začaly vyplouvat na povrch souvislosti, ukázalo se, že celá věc je mnohem horší. Pokud se opravdu vcítíte do děje, což pro mě nebyl díky precizní práci paní autorky nejmenší problém, uvědomíte si, že tyhle věci se dějí…

Zápletka byla výborně postavená. 
Na začátku se zdálo, že věci vůbec nedávají smysl, že oba případy spolu vůbec nesouvisí a paní autorka příběh nepochopitelně tříští, ale postupně se vše spojuje dohromady a prolíná. Yrsu se tedy nevyplácí podceňovat :). 
Do středu celého příběhu umístila sociálně slabou rodinu, jejíž potomek byl tím prorokem, co napsal vzkaz do časové kapsle. Kolem nich se všechno točí, kostlivci vypadávají z kdejaké skříně a smyčka se stahuje čím dál víc. Paní autorka ale dokáže překvapit a svést čtenáře ze stopy. Mně osobně dokázala obalamutit, i když jsem na malou chvíli podezřívala tu správnou osobu, nakonec jsem se nechala zmást.

Paní autorka se opět nevěnuje drastickým popisům vražd, ale její náznaky přiměly mou představivost pracovat na plné pecky a obzvlášť jedna vražda byla… Ne, už si to znova představovat nechci :). Moc se mi líbí její způsob přilévání kapek hrůzy do nádoby zločinu, až přeteče a dojde ke všem událostem, kterými se současnost v knize zabývá. Na konci jsem byla hodně překvapená, jak se vše propojilo a jaké příčiny paní autorka přiřadila ke známým důsledkům.

Na odlehčení atmosféry přidala paní autorka něco romantických záležitostí. Vztah mezi Freyjou a Huldarem, který se už od prvního dílu nevyvíjí zrovna nejlíp, ustrnul zcela na mrtvém bodě. Huldar se snaží, seč může, aby s ní zůstal v kontaktu, ale Freyja má zájem spíš o to, aby jí dal pokoj. Jeho snahám ovšem nahrává to, že případ se týká dětí a tak si může vyžádat Freyjin poradní hlas, jakožto dětské psycholožky. Ke všemu by si ho ráda uchvátila pro sebe jeho nadřízená Erla. Paní autorka naštěstí nesklouzne k nějakým povrchním představám a laciným klišé. Ačkoliv je Huldar nejspíš docela dobrý policajt, ve vztazích je prostě břídil :).

Knihu doporučuji všem milovníkům krimi a thrillerů. 
Vůbec se vám nemusí líbit severská literatura, já jí také neholduji a přes to jsem si Yrsu oblíbila. Černou díru můžete číst i bez přečtení předchozího dílu, protože paní autorka na začátku vše, co se tam událo, zlehka shrne. Myslím ale, že by bylo první díl škoda vynechat.


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Metafora. Knihu si můžete prohlédnout zde.



Anotace:

Na školním hřišti je po deseti letech vyzvednuta časová kapsle s představami tehdejších školáků o budoucnosti. Jedna ze zpráv však nese nenávistnou předpověď smrti několika lidí. Uvádí ale jen jejich iniciály. Je opravdu třeba brát vážně vzkaz třináctiletého teenagera?
Detektiv Huldar tuší, že vyšetřování banálního případu ze školy dostal na starost jen proto, aby ho drželo stranou od skutečné policejní práce. Jeho poslední případ ho připravil o profesionální kredit i post šéfa oddělení. Přesto bere nový úkol vážně a obrací se na dětskou psycholožku Freyju, aby prozkoumala, co za dítě mohlo tak výhružný dopis napsat. Navíc by se s Freyjou rád usmířil a sblížil. Na to ale pořád není vhodný čas, zvlášť když se oba znenadání ocitají uprostřed dalšího složitého případu.

Vynořuje se totiž souvislost mezi dopisem a řadou událostí z poslední doby: ve vířivce na zahradě rodinného domku jsou nalezeny uříznuté ruce a jeho majitel je krátce nato brutálním způsobem zavražděn. Iniciály jeho jména jsou na seznamu dopisu z minulosti. Je to jen náhoda?
Když je objevena jiná mrtvola a další odříznuté části těla, Huldar s Freyjou se pouštějí do zběsilého závodu s časem, aby včas odhalili pisatele, oběti i vraha před tím, než dojde k dalším vraždám. Zdá se, že čas zúčtování zřejmě nadešel…


2 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Pěkná recenze, kniha a vlastně i ostatní autorčiny knihy mě hodně lákají. Zatím jsem žádnou nečetla, ale nadšené recenze a ohlasy mě jedině utvrzují v tom, že si knihy prostě musím přečíst. :)

Nikolaoss řekl(a)...

Určitě to udělej. Já jsem taky dlouho váhala a nakonec nelituju toho, že jsem se odhodlala. Díky za komentář a přečtení :)